Menü

2006.06.21.     Hozzászólás 0

A futás egy ortopéd szakorvos szemével

Az ortopéd orvos szemével a futás napjainkban egyre népszerűbbé válik hazánkban is, ezrek róják köreiket városszerte, országszerte különböző talajon koptatva futócipőiket. A futás mellett kardoskodók azzal érvelnek, hogy a javítja az életminőséget, akár az élethosszt megnövelheti. Az ismert belgyógyászati betegségekre való áldásos hatása mellett mértékkel végezve a futóedzéseket az osteoporosis (csontritkulás) is javítható. A gyaloglás mellett a futás a legolcsóbb és legkönnyebb testedzési forma.

Tipp: Jótanácsok, Eseménynaptár, Útvonalajánló NATO Partnerségi Futófesztivál.

Természetesen a rendszeres testedzőknek szembe kell nézniük a csont és izomrendszert érő sérülésekkel, melyek a futók 40-70%-át utólérik évente. A sérülések legtöbbje a túlzott igénybevételnek köszönhető. A túlzott igénybevételt nem lehet pontosan meghatározni, az egyénenként különböző mértékű terhelést jelent. A sérüléseknek külső és belső okai vannak. A külső tényezők között kell megemlítenünk az edzésterv felállításakor elkövetett hibákat, az elhasznált futócipőt, az egyenetlen talajt. A belső tényezők között a merev izomzat, az alsó végtagi és a gerinc ortopédiai rendellenességei szerepelnek. Általában heti 60-70 km felett növekszik meg a sérülések kockázata.

Néhány a legfontosabb sérülések közül:
Achilles ín "gyulladása", fáradásos törések az alsó végtagon (elsősorban lábközépcsontok, sípcsont), térdtáji (térdkalács mögötti) fájdalom tünetegyüttese. Ezen sérülések kezelése szakember kezébe való, ne próbáljuk meg elbagatelizálni a sérüléseket, mert könnyen hosszabb kihagyásra kényszerülhetünk.

Ne féljünk attól, hogy rendszeres futás esetén hamarabb elkopnak ízületeink, erre utaló tudományos bizonyítékaink nincsenek. Az ízületek kopását a mai genetikai eredmények alapján sokkal inkább tekintjük genetikai eredetűnek.

Természetesen mindenkinek jár a futás öröme, így azok számára sem javasoljuk abbahagyni, akiknek csupán ez az egy örömük maradt. Néhány jótanács:
1. Akik nem biztosak abban, hogy egészségi állapotuk alkalmas a futásra, és hogy folytathatják-e futóedzéseiket, keressék fel ortopéd orvosukat.
2. Ha sérültek, ne feledjék, a sérülések legtöbbje kezelhető.
3. A futás direkt módon nem okozza az ízületek kopását.
4. Általában nincs szükség sebészeti jellegű beavatkozásra.

Még néhány szó a futócipőkről
Nem is olyan régen még a gumitalpú "dorkók" voltak divatban, mint egyetlen elérhető választási lehetőség. Mára üzletté fejlődött a sportcipőgyártás, de hát melyik cipőt is válasszuk?

Az emberek egy része a megfelelő ártól vagy az aktuális divattól teszi függővé a megvásárolandó futócipőt. Amennyiben folyamatosan fájdalmat érzünk lábunkban futást követően, szinte biztosra vehetjük, hogy nem a megfelelő futócipőt viseljük.
Futáshoz mindenképpen olyan cipőt válasszünk, mely a sarok, a láb és a lábboltozatunk számára a legkényelmesebb és leginkább védő hatást gyakorolja. Ugyanakkor a cipő legyen kellően hajlékony is. A cipő szélessége a sarok magasságában fontos és a sporttevékenységnek megfelelően kell megválasztani. Futás számára olyan cipőt kell választanunk a megfelelő stabilitás biztosításához, melyeknél a sarokrész szélesebb. Ennek oka az, hogy a futómozgás előre irányul, sokszor egyenetlen talajon. Természetesen megfelelő méretű cipőt válasszunk, ne szorítson sem a sarok, sem a lábujji résznél. Amennyiben a lábunkat teljesen előre toljuk a cipőben, általában a sarkunk mögé egy ujjnak be kell férnie. Ez lesz a megfelelő méretű cipő. Ha az eltelt évek alatt azt tapasztaljuk, hogy a lábunk megnőtt, ne szégyelljünk nagyobb cipőt vásárolni. A "lábnövekedés" oka általában a láb boltozatának kisebb-nagyobb mértékű ellapulása. A cipőben legyen megfelelő boltozatemelő rész (nem lúdtalpbetét), melyben a futó úgy érzi, a cipő illik a lábára. A cipővásárlás idejét tegyük a délutáni órákra. Lábunk ekkor nagyobb, mint a reggeli, délelőtti órákban. A cipőt mindíg sportzoknival próbáljuk fel!
Nők számára fontos megjegyeznünk, hogy a női cipő sarok és előláb része között mindig nagyobb különbség van mint a férfi cipőknél. A női cipők általában keskenyebbek mint a férficipők. Ezek oka a nemek közötti anatómiai különbségekben rejlik és fontos őket figyelembe vennünk a cipővásárlásnál. Ugyancsak fontos megemlítenünk, hogy a cipők 600-900 km-t követően elvesztik rugalmasságukat és ütődéselnyelő képességüket. Ne feledjük: olcsóbb idejében lecserélni a futócipőt mint heteken keresztül orvoshoz járni az elhasznált cipő okozta sérüléseinkkel.

Írta: Dr. Illyés Árpád, ortopéd szakorvos


Forrás: www.futanet.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.