Menü

2006.09.18.     Hozzászólás 0

Amit a vitaminokról tudni érdemes

B1 vitamin:
szénhidrát-anyagcserében résztvevő enzimek működését segíti. Fontos az izmok és az idegrendszer megfelelő működéséhez.

Forrás: Máj, diófélék, barnarizs, gabonapelyhek, teljes kiőrlésű kenyér.

B2 vitamin:
segít a bőr és a szem épségének megőrzésében. A szénhidrátok, fehérjék és zsírok anyagcseréjében, valamint a szöveti légzésben szerepet játszó enzimek alkotórésze.

Forrás: Máj, tojás, tej, sajt, zöld színű zöldségek, sörélesztő.




B3 vitamin: Részt vesz a sejtek energiatermelő folyamatiban, a fehérje-, zsír- és szénhidrát-anyagcserében. Fontos szerepet játszik az idegrendszer megfelelő működésében.

Forrás: Máj, diófélék, hús gabonapelyhek.


B5 vitamin: A szénhidrát-, zsír- és fehérje-anyagcsere valamint a szervfejlődés és hormonképzés jelentős katalizátora.

Forrás: diófélék, búza, tojás, szójaliszt.


B6 vitamin: Az immunrendszer és az idegrendszer megfelelő működéséhez, a vörösvértest képződéshez, valamint a hormonszintézishez szükséges.

Forrás: Hús, máj banán.


B12 vitamin: Segíti a szervezet minden sejtjének- különösen az ide- és agysejtek, valamint a vörösvérsejtek működését.

Forrás: tej, hús, tojás, máj.


Folsav: Fontos szerepe van a sejtek –különösen a vörösvérsejtek – növekedésében és képződésében. Csökkenti bizonyos veleszületett rendellenességek kockázatát.

Forrás: zöld színű zöldségek, máj, vese, spárga.


D vitamin: A kalcium- és foszfor-anyagcsere fontos szereplője. Hozzájárul az egészséges csontozat és fogazat megtartásához.

Forrás: Halmáj-olaj (tőkehalmáj), hal, tojás, vaj


H-vitamin: Számos enzim fontos összetevője, szerepet játszik a szénhidrát-, zsír és fehérje-anyagcserében. Hozzájárul az egészséges haj és bőr védelméhez.

Forrás: Teljes kiőrlésű kenyér, földimogyoró, gomba.


K-vitamin: A fehérjeszintézis, a véralvadási folyamatok és a csontszövet-anyagcsere fontos résztvevője.

Forrás: zöld színű zöldségek, szójaolaj. Bélrendszerben lévő baktériumokból is képződik.


Antioxidáns vitaminok: Az antioxidáns vitaminok segítenek az immunrendszer épségének megőrzésében. Hatékony antioxidáns a lutein, a bétakarotin, a C- és E-vitamin.


Lutein: Kiszűri a nap káros sugarait és segít megóvni a szemet a szabadgyökök kárósító hatásaitól.

Forrás: spenót, brokkoli, sötétzöld színű zöldségek.


A-vitamin és béta-karotin: Segítik a növekedést és javítják a látást, ezenkívül szerepük van a bőr, a nyálkakártyák, a fogak, az íny és a haj egészségének megőrzésében.

Forrás: Máj, vaj vese, sajt, sárgarépa, dinnye, sötétzöld színű leveles zöldségek.


C-vitamin: Hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez. Különösen fontos a csontok, a porcok, a kötőszövet és a fogak számára. Vízoldékony antioxidánsként felveszi a harcot és vizes sejtrégiókban található agresszív anyagok ellen, ezáltal segíti a sejteket funkciójuk ellátásában.

Forrás: Gyümölcs (citrusfélék különösen), zöld színű zöldségek.


E-vitamin: Védi a sejteket, szöveteket azokkal a káros szabadgyökökkel szemben, amelyek az oxidációs eredetű öregedési folyamatokban vesznek részt. A sejtmembrán szerkezeti eleme.

Forrás: diófélék, spenót, búza.


Írta: Szentgyörgyi Nikoletta

- Mozgásvilág -

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.