Menü

2007.01.12.     Hozzászólás 0

Testmozgással agyunk karbantartásáért

A napi séták, a szellemi kihívások és a táplálkozás segíthetnek elkerülni az Alzheimer- és a Parkinson kórt.

Szakértők szerint életkorunk előrehaladtával egy gyors pörgés a táncparketten, vagy a mindennapi séta segítenek az agyunkat csúcsformában tartani és csökkentik az olyan életkorral jelentkező betegségek kockázatát, mint az Alzheimer- vagy a Parkinson kór.

Mind az Alzheimer, mind a Parkinson kór degeneratív, gyógyíthatatlan betegségei az agynak. Az Alzheimer kór emlékezéssel kapcsolatos problémákat okoz, a Parkinson kór jellegzetes tünetei pedig a remegések és a reszketegség, de gyakoriak az átfedések is: van számos olyan Parkinson kóros beteg, aki emlékezet kimaradásban is szenved. Egyre inkább bizonyított tény, hogy az életmódunkkal kapcsolatos tényezők: a diéta, a testmozgás és a kihívást jelentő tevékenységek hozzájárulnak az idegrendszert károsító betegségek megelőzéséhez, vagy késleltetéséhez. Ennek oka valószínűleg az agysejtek közötti kapcsolódások számának növekedésében keresendő, vagy az új agysejt termelődés serkentésében. Mindazok, akik agyukat ily módon „edzik”, nagyobb eséllyel lesznek idősebb korukban is szellemi teljesítőképességük teljében, mondja Elizabeth Edgerly, az Alzheimer’s Association specialistája.

Hogyan őrizzük meg agyunk egészségét:

•    Maradjunk fittek. A fizikai aktivitás fokozza az agy vérellátását, és ez agysejteinket jóltápláltan tartja!

Edgerly javaslata a séta, az úszás, a jóga, vagy akár bármely más fizikai aktivitást igénylő tevékenység végzése hetente három-öt alkalommal. Ajánlatos körülbelül harminc percet naponta ezekkel a tevékenységekkel tölteni, de a kutatások azt is igazolták, hogy akár a naponta megtett tizenöt perces séta is elegendő ahhoz, hogy az Alzheimer kór kockázatát csökkentsük.

”Sejtésem szerint fel fogjuk ismerni, hogy a hétnek közel minden napján időt kell szakítanunk a testmozgásra,” mondta Michael Zigmond, a Pittsburgh-i Egyetem egy Parkinson kutatója.

Zigmond más szakértőkkel egyetemben úgy vélekedik, hogy azok az edzések, amelyek szellemi kihívással járnak, hatékonyabbak a rutinjellegű testgyakorlatoknál. Példaképpen, egy összetett mozgássorozat elsajátítása hatékonyabb, mint amikor kifulladásig tekerjük a szobabiciklit. Egy 2005-ös tanulmány szerint olyan, idős emberek esetében, akik megtanulták a tangót, mérhető javulás lépett fel az egyensúlyozás és a memória terén, vagyis olyan plusz képességek jelentek meg, amelyek kompenzálhatják az agybetegségek korai stádiumának jeleit.


Gold’s Gym Budapest
06 1 345 8544
info@goldsgym.hu
www.goldsgym.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.