Menü

2013.11.20.     Hozzászólás 3

Sportolj tudományosan!

Eddz úgy, ahogy a testednek a legjobb


Ez a cikk akkor is Neked szól, ha éppen most kezdtél el (vagy most szeretnél elkezdeni) életedben először sportolni valamit, és akkor is, ha régi motoros vagy, de jövőre még jobbat-többet akarsz kihozni magadból.

 

A futó fut, az úszó úszik
Bevallom, én magam is "faék-egyszerűségű" sportoló vagyok, ha nincs senki, aki felügyelné mit csinálok: futóversenyre futással, bringaversenyre bringázással készülök és ezt a logikát ültetem át bármi más mozgásnemre. Tapasztaltam viszont azt is, hogy hiába a gigantikus bicepsz, az orbitális combizom, ha nem ismerem eléggé a testemet és nem figyelek az apró izmok erősítésére, nem ismerem a testem reakciói mögött álló okokat, akkor kb. adtam a szarvasnak egy pofont.

Egykori csapattársam, Schromm Barna (erőnléti és személyi edző) hívta fel a figyelmemet arra az irányzatra, ami egy tökéletesen személyre szabott, a testi adottságoknak megfelelő, orvosi alkalmassági vizsgálattal és teljesítménydiagnosztikai felméréssel alátámasztott - nem is edzésterv, sokkal inkább - életmód; a testedzéstől kezdve a megfelelő táplálkozáson át a szellemi felkészültségig. Ennek lényege, hogy a céljaim elérése érdekében (legyen az akár fogyás, muszklisodás, jobb időeredmények, vagy egy komolyabb megmérettetés, mint a maraton, vagy az ironman) az edzésen kívül odafigyelek a táplálkozásomra, a szellemi edzettségre és figyelem a testem lehetőségeit, korlátait, mindezt szakmai segítséggel.

 

Ez az "új hullám" tehát a következőképp épül fel:

1. Orvosi alkalmassági (sportorvosi) vizsgálat, (általában vérvétel, vizelet, vérnyomás, EKG, szemvizsgálat, régebben tüdőszűrő is)
2. Teljesítménydiagnosztikai felmérés (választható opciók: teljesítmény-élettan teljes, biomechanika teljes, sportpszichológia, dietetika)
3. Edzés
+1. lehetőség szerint az 1-es és 2-es pont megismétlése időszakosan

A 2. pontot részletesen is ismertetném.

 

A Teljesítménydiagnosztikai felmérés
Kezdjünk mindent az elején. Barna javaslatára még mielőtt bármilyen gyakorlatba belekezdenék, feltérképezzük a testi és szellemi adottságaimat, lehetőségeimet és korlátaimat (mindezt már megelőzte egy általános orvosi alkalmassági vizsgálat). Ehhez Dr. Kovács Péter-hez (Országos Sportegészségügyi Intézet - Sportkórház - Teljesítménydiagnosztikai Kutató Osztály) és csapatához fordultam segítségért. Ők olyan komplett - különböző összetételű - csomagokat kínálnak, aminek segítségével akár mi magunk is, de főleg egy szakavatott személyi edző összehasonlíthatatlanul hatékonyabb edzéstervet tud készíteni egy félórás, általános fizikai felméréshez képest. 

 

Funkcionális statikai egyensúly

Galériához klikk a képre!

 

Testfelépítés vizsgálat
Miután felvázoltuk sprotolói múltamat és a kitűzött céljaimat, elkezdődtek a konkrét vizsgálatok:

- Testösszetétel vizsgálat: testzsírszázalék- és izomzat felépítés mérés. Ehhez csupán ráálltam egy mérlegféleségre és megfogtam két kart. Nem mondamán, hogy fájt :)

- Funkcionális statikai egyensúly, vagyis konyhanyelven láb- és kar szimmetria vizsgálat (egy speciális, nyomásérzékelős szőnyegre kellett ráállni, illetve rátenyerelni fekvőtámasz pozícióban, amiből kiderült, hogy egyenlő arányban használom-e a jobb és bal oldalamat)

- Gerincoszlop vizsgálat (következtetni lehet, van-e fokozott kockázata a terhelésnek és esetleg kell-e orvosnak megnézni)

- Tüdőkapacitás (lecsipeszelt orral egy csőben végződő ketyerébe kellett tiszta erőből fújkálni)

- Ekg, vérnyomás

Egyértelműen kiderült, hogy egy szuperhős vagyok, maga a megtestesült Adonisz, meg minden ilyesmi :)
A teljesen fájdalmatlan vizsgálatok alapján megállapítható a csontszerkezet és az izomzat állapota és összeáll a kép, hogy milyen nyersanyagból kell/lehet táplálkozni. 

 

Izomerő és robbanékonyság
A sorban következő vizsgálat tornateremben zajlik, kedves "kínzóeszközök" és Dr. Rácz Levente szakmai felügyelete között. Itt a statikus és dinamikus erőnkről adhatunk tanúbizonyságot, illetve a toló- és húzóerő egymáshoz viszonyított arányát is meghatározzák.

Hogy mennyire vagyok markos legény, azt egy szorítóerő vizsgálattal derítették ki. A kézbe fogott eszközt kellett először simán csak megszorítani max erővel, majd szintén max erővel, de hirtelen. Durva, hogy egy sima ökölszorításba még a mellizmom is belefájdult...

Aztán a karom toló- és húzó robbanékonyságát csekkoltuk. Ehhez egy mellszíjat kaptam, amire egy vékony zsinór volt akasztva. Ez a vékony zsinór egy dobozkában végződik, ahol az érzékelő is helyet kapott. Fekvőtámasszal és fekvő-helyzetből felhúzással derült ki, hogy rettentő erővel rendelkezem.
Ugyanezzel a zsinóros méréssel a lábam robbanékonyságát mértük meg, guggolásból felugrással. Ugye mondanom sem kell, hogy emberfeletti eredményeket produkáltam :)

 

Izomerő és robbanékonyság

Galériához klikk a képre!

 

Futópad (Spiroergometria)
Ezzel a vizsgálattal valószínűleg már többen találkoztatok. Fokozatos sebességnövelés mellett tejsavat-, pulzust mérnek, ezen kívül extraként még a futóstílust is ellenőrzik. Laikusként ez ad legkönnyebben megérthető és felhasználható információt a pulzustartományokról. Meghatározzák a zónákat (regeneráló aerob, anaerob, max pulzus, max tejsav, stb.), fény derül arra, hogy a test mennyire van hozzászokva a váltakozó külső ingerekhez és milyen gyorsan képes alkalmazkodni. Ez a vizsgálat garantáltan izzasztó.

 

Pszichológia
Nem mentem le alfába, nem meséltem a problémáimról, hanem főként koncentráció-képességet vizsgáló feladatokat kellett papíron elvégezni. Az egyik legérdekesebb feladatot részletesen is leírom:

Kaptam egy csomó csavart és hozzájuk passzoló anyákat. Az volt a dolgom, hogy egy percen keresztül rá kellett csavarnom az anyákat a csavarokra és külön dobozkába tenni. Az egy perc után összeszámolt sikeres csavarozások alapján meg kellett saccolnom, hogy a következő egy percben mennyit fogok tudni összecsavarni. Ezt megismételtük talán 3-4x és érdekes volt megfigyelnem, hogy a saját magam által meghatározott cél mekkora stressz-faktort jelent :)

A pszichológiai vizsgálatok alapján kinyerhető az az infó, hogy mennyire vagyok képes odakoncentrálni egy-egy feladatra, jól mérem-e fel a saját teljesítményemet, illetve az elérendő célt és mindezek az infók fontosak lehetnek egy edző számára is, aki így jobban be tudja lőni, hogy mennyire vagyok ösztönözhető, szellemileg terhelhető, sikerorientált, esetleg kudarckerülő, stb.

 

Dietetikus
Minden azzal kezdődik, hogy legalább három napig, de inkább egy hétig táplálkozási naplót vezetek, amibe az utolsó morzsáig, nassolásig, körömrágásig mindent pontosan feljegyzek, dátum, időpont szerint. Ezután jön a személyes konzultáció, ahol testösszetétel mérést követően beszélgetünk az elérendő céljaimról (nyílván sport témában). Bár ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá, akkor komplett mintaétrendet is kaphat, de első sorban nem ez a cél, hanem az iránymutatás. A fenti felmérések eredményei és a fizikai státusz alapján egy szakképzett dietetikus kellő pontossággal meg tudja határozni azokat a táplálkozási irányelveket, amik a céljaink eléréséhez szükségesek (ez lehet fogyás, izmosodás, erősödés, jobb állóképesség, illetve bármi, ami étrenddel befolyásolható). Az első találkozás után általában hat hét után érdemes kontrollt végezni, amikor kiderül, hogy a kapott irányelvek mennyire feleltek meg a célnak.

 

Edzés
A fentiek ismeretében két eset lehetséges.
1. Hagyod a francba a vizsgálatokat, nincs neked erre energiád és kedved sem, csak eljársz rendszeresen edzeni. Egyre és egyre jobb leszel, a közérzeted javul, napról napra jobban fogsz kinézni és az edzésidőszak végére képes leszel a kitűzött célod teljesítésére (ésszerű keretek között persze).

 

Edzés Barnával

 

2. Elvégezteted a fenti vizsgálatokat (vagy egyes részeit) és az ott szerzett infókkal együtt eljársz rendszeresen edzeni. Egy szakavatott edzőnek rengeteg plusz infóval fog szolgálni a hozott anyag és nagyon sok "udvariassági kört" kihagyhattok, mert tisztában lesz a teljesítőképességeddel. Ha később megismétled a vizsgálatokat, jól kimutatható lesz a változás és az edzések hatékonysága. Egy biztosabb, pontosabb és átfogó képet kapsz Te és az edződ a fejlődésedről és arról, hogyan tovább. Gyorsabban és precízebben kideríthetőek az esetleges hibák forrásai, így a kijavításuk, megszüntetésük és kevesebb munkát vesz igénybe. Megjegyezném, hogy mielőtt belevágsz a teljesítménydiagnosztikába, érdemes előtte az edződdel egyeztetned, ismeri-e egyáltalán, képes lesz-e kinyerni a hasznos infókat az eredményekből.

 

Tehát
A teljesítménydiagnosztika nélkülözhetetlen az élsportolóknál, az olimpiára készülő atlétáknál. Egy amatőr sportoló boldogan edzhet nélküle, hiányt nem fog szenvedni, de az optimális terhelési mutatók meghatározása ugyanakkora jelentőséggel bír mindenkinél. Ezért, ha egy fokkal komolyabbra venné a figurát és merészebb célokat tűz ki maga elé (ez persze erősen szubjektív), rengeteg hasznos információt kap a saját testéről, amik segítségével jelentős előnyre tehet szert a felkészülésében és csökkenthető a lesérülés kockázata.

Ha komoly terveid vannak a következő- vagy az azt követő valamelyik szezonra és szeretnél egy átfogó képet kapni magadról, keresd fel bátran (érdemes az edződdel közösen) az Országos Sportegészségügyi Intézet (Sportkórház) Teljesítménydiagnosztikai Kutató Osztályt.

Ha csak egy motiváló edzőre van szükséged, vagy szívesen vennél cross-training órákat, keresd Schromm Barnát és Zala Györgyöt.

 

Elérhetőségek
Teljesítménydiagnosztika
0036 1 488 6172
kovacspeter@osei.hu

Schromm Barnabás (erőnléti és személyi edző)
teamworkout.hu

 

Még valami, mennyibe kerül?
Mivel, mint olvastad, számos modulból áll(hat) a teljesítménydiagnosztika és egyénenként, sportonként, célonként változó lehet annak összetétele, ezért a végösszeg is sokmindentől függ. Iránymutatónak pár csomag ára:

Funkcionális szenzor rendszerrel végzett vizsgálat
- alap csomag 25.000 Ft ( testösszetétel, spiroergometria)
- kis csomag 40.000 Ft (teljesítmény-élettan rész, biomechanika rész)
- nagy csomag 100.000 Ft (teljesítmény-élettan teljes, biomechanika teljes, sportpszichológia, dietetika) 

Olvass többet a témáról: teljesítménydiagnosztika

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.