Menü

2006.08.09.     Hozzászólás 0

Kalcium -Magnézium - Kacifántok nélkül, magyarul

Habár még javában tombol a nyár és szerveztünk is több folyadékot - így ásványvizet kíván, ezáltal többet is iszunk. Ám ezen üdítő szokásunkról a hűvösebb idő beköszöntével sem szabad elfeledkeznünk.
Ásványi anyag szükségletünket manapság sokféle módon pótolhatjuk. Vehetünk akár egy doboz multivitamin tablettát, de sokkal természetesebb módon is fedezhetjük ásványi anyag szükségletünket. Ahhoz, hogy megfelelő módon elégítsük ki szervezetünk igényeit, ismernünk kell ezen ásványi anyagok tulajdonságait is. Tihanyi András, a Kékkúti Ásványvíz Zrt. dietetikus szakértőjének Ca-Mg enciklopédiája útmutatást ad az ásványi anyagok útvesztőjében:



Mindannyian tudjuk, hogy a kalcium és magnézium nélkülözhetetlen elemek az emberi szervezet működésében. Egy átlagos tömegű férfi testében kb. 1000-1200 g, míg egy átlagos tömegű nő testében kb. 900-1000 g kalcium található. Ez az anyag testünkben 99%-ban csontokba és fogakba beépülve fordul elő. Azonban a csontok felépítésén túl a kalciumnak szerepe van az izmok összehúzódásában, a véralvadásban, valamint a vérnyomás szabályozásában is. A szervezetünkben található 20-28 gramm mennyiségű magnézium fele ugyancsak a csontokba épül be. De magnéziumra szükségünk van a megfelelő ideg-, és izomműködéshez is.


A jó kalcium és magnézium ellátottság minden korcsoport számára fontos, ám kiemelt figyelmet kell rá fordítanunk a gyermekek és terhes anyukák esetében.


Hazánkban a fiatalok Ca és Mg fogyasztása gyakran alatta marad az ajánlott napi beviteli értékeknek.


A terhes és szoptató anyák kalcium és magnézium szükséglete eltér az átlag emberétől: ezen anyagok igénye 20-50%-al, szoptatás során folyadékigényük átlagosan napi 850-1000 ml-rel nő. Számukra rendkívül fontos, hogy Ca-ban és Mg-ban gazdag élelmiszereket és italokat fogyasszanak. Szükségleteik kielégítését a víz fogyasztása, így a jelentős Ca és Mg tartalmú ásványvizek is elősegíthetik.


A sportolók Ca és Mg igénye is jóval meghaladja az átlagemberét, folyadékveszteségük pedig akár napi 4-5 liter is lehet. Fizikai aktivitás esetén a rendszeres folyadékbevitel létfontosságú, mivel az izzadás hatására jelentős mennyiségű vizet és elektrolitot veszít szervezetünk. A víz kiválóan pótolja a veszteségeket, ezért általában csak hosszabb ideig tartó, vagy igen intenzív terhelés során válik indokolttá a sportitalok használata.


A kalcium és a magnézium azonban a "hétköznapi" emberek szervezetére is jótékony hatással van. Számos adat utal arra, hogy a kielégítő kalciumellátottság elősegítheti a testtömeg megőrzését, valamint körültekintő diéta mellett hozzájárulhat a súlycsökkentéshez is. Természetesen ezeket az eredményeket további kutatásoknak is meg kell erősítenie. Azonban kijelenthetjük, hogy az ásványvíz íze, tisztasága, és ásványi anyag tartalma miatt egészséges alternatívát nyújt az alakjukra ügyelő emberek számára az üres kalóriákat és adalékanyagokat tartalmazó cukros üdítőitalokkal szemben. Utóbbiak részben felelőssé tehetőek a fiatalok körében gyakori alacsony kalcium és magnézium bevitelért, túlzott fogyasztásuk hozzájárulhat az elhízás kialakulásához. Az alacsony Ca bevitel a mozgásszegény életmóddal együtt döntő tényező a "néma kór"-nak nevezett csontritkulás gyakoriságának növekedésében.


Nem kétséges, hogy a legjobb ital gyermekek és felnőttek számára a tiszta víz. A tej és tejtermékek ugyan megfelelő Ca források, ám fogyasztásuk gyakran nem elegendő, ráadásul ezen élelmiszerek fogyasztását nem ritkán tejcukor érzékenység vagy tejfehérje allergia is nehezíti, illetve gátolja. A kalciumbevitelre ezekben az esetekben különösen figyelni kell, és ebben az étrend más összetevőin kívül az ásványvíz-fogyasztás is segíthet. Az ásványvizek kalcium tartalma a kutatások mai állása szerint biológiailag legalább úgy, vagy jobban hozzáférhető az emberi szervezet számára, mint a tej kalciumtartalma.


A Theodora termékekben található Ca és Mg mennyiség elég nagy ahhoz, hogy változatos étrend és folyadékbevitel mellett jelentős mértékben hozzájáruljon a megfelelő ásványi anyag ellátottsághoz, azonban nem olyan magas, hogy ezzel ésszerű napi fogyasztás mellett egészséges emberek számára túlzott mértékű lehessen bevitelük.


Tihanyi András dietetikus

Forrás: Fittség.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.