Menü

2006.09.15.     Hozzászólás 0

Hústalan utakon

Hússal vagy hús nélkül, növényevők vagy húsevők vagyunk? Régóta sokan és sokféleképpen gyűjtenek érveket és ellenérveket ezzel kapcsolatban. Mindenesetre itt is igaz, hogy már a régi görögök is...

Bár megalapítójának Püthagoraszt tekintik, egyes adatok szerint a görög és latin filozófusok és költők közül sokan, pl. Szókratész, Platón és Ovidius is hívei voltak e táplálkozási módnak. Európában és Észak-Amerikában csak a XIX. században vált szervezetté és tudatossá a vegetarianizmus.



A vegetárius étrend választásának oka lehet vallási, egészségügyi, ökológiai, de tény, hogy manapság egyre többen, elsősorban az egészségesebb táplálkozás iránti igény miatt próbálják ki a vegetárianizmust, mint irányzatot. Ebben sokakat megerősítenek az utóbbi évek sajnálatos eseményei pl. a BSE, ismertebb nevén a szarvasmarháknál előfordult kergemarhakór, a szárnyasoknál a madárinfluenza, valamint világszerte gyakoribbá váltak azok a betegségek, amelyek kialakulásában szerepet játszanak a helytelen táplálkozási és életmódbeli tényezők. Az élelmiszeripar fejlődése, a tartósítószerek, állományjavítók és színezékek széleskörű alkalmazása az élelmiszerekben  arra készteti az embereket, hogy változtassanak táplálkozásukon. Ez a váltás többször inkább bizonyos divatos táplálkozási irányzatokhoz fordulást jelent, annak mélyebb ismerete nélkül, egy-egy népszerű elemet kiragadva belőle.

 

Miben és kiknek segíthet a vegetáriánizmus, ténylegesen lehet fogyni a húsmentes étrendtől? Valóban egészségesebbek a vegetárius étrenden élők?

 

A titok

A legfontosabb: az igazi vegetáriánus (a vegetarianizmus formájától függetlenül) nem iszik alkoholos italt, nem dohányzik, gyakran alkalmaz feszültséget feloldó technikákat (pl. relaxáció). Az irányzat követői között: kevesebb az elhízás, a magas vérnyomás, a szív-és érrendszeri megbetegedés, az epe- és vesekövesség, a cukorbetegség és egyes daganatos betegségek (vastagbélrák, emlőrák, tüdőrák).  Ezek az eredmények nemcsak a táplálkozási szokásoknak, hanem a vegetarianizmust, mint irányzatot követőknél a megváltozott életmódnak: dohányzás, alkohol, kávé, drog mellőzésének, a megfelelő testmozgásnak együttesen köszönhető.

 

A felsorolásból ragadjuk ki a túlsúlyosságot, és nézzük meg a miértjét:

Miért kevesebb az elhízás: a vegánok általában kisebb testtömeggel rendelkeznek, mint a mindenevők. Inkább az ideális súly vagy néha még az alatti testtömeg jellemző. Mi ennek az oka? Nem esznek finomított élelmiszereket, mint például a kristálycukor, aminek a fogyasztása jóval meghaladja a kívánatosat a magyar táplálkozásban, és e tekintetben üres kalóriának nevezhető. A rostbevitel igen magas. Ez annak köszönhető, hogy sok zöldséget, gyümölcsöt, teljeskiörlésű liszteket, hüvelyeseket fogyasztanak. Mindezek csökkenti az éhségérzetet, jóllakottságot kelt. Az aktív testmozgás, mint jelentős energia-leadási tényező is segít az ideális testtömeg megtartásában.  A megfelelő testtömeg elérése illetve megtartása csak azokra a vegetáriánusokra érvényes, akik figyelembe veszik az egész irányzat által "megkövetelt" szemléletet. Akik számára a vegetáriánizmus csak a hús illetve húskészítmények mellőzését jelenti, és helyette több édességet vagy más magas energiatartalmú terméket fogyasztanak, nem mellőzik a szeszesital fogyasztását, finomított termékeket: fehér kenyeret, cukrot, fehér lisztből készült tésztaféléket esznek, és nem mozognak többet, azoknál a testtömegre nem az ideális illetve normál érték a jellemző.

 

A kedvező hatások mellett az is igaz, hogy a vegetárius étkezési szokások sokfélék lehetnek: vannak közöttük sok megszorítást és sok kerülendő nyersanyagot tartalmazóak, és vannak kevésbé szigorúak.  Közös jellemzőjük, hogy vöröshúsokat és húskészítményeket nem használnak. Figyelem: egyes vegetárius étkezési formák hosszabb-rövidebb idő után hiánybetegségeket okozhatnak, illetve károsíthatják az egészséget. Ezért dióhéjban következzenek a különböző irányzatok:

 

Tradicionális vegetáriánusok:

  • Szemivegetáriánusok - a növényi élelmiszerek mellett hal és csirke, tojás, tej- és tejtermékek fogyasztás megengedett
  • Ovo- lakto- vegetarianus - a növényi élelmiszerek mellett a tej és tojás fogyasztás megengedett
  • Lakto-vegetarianus- a növényi élelmiszerek mellett a tej fogyasztás megengedett
  • Ovo- vegetarianus- a növényi élelmiszerek mellett a tojás fogyasztás megengedett
  • Szigorú vegetarianus (vegan)- csak növényi élelmiszereket fogyasztanak

 

Atípusos vegetarianus:

  • "Nyerskoszton" élők-  hőkezelő műveletek nélküli vegán étrend
  •  Fruitarianusok - főleg gyümölcsöt, de ritkán diót, mézet, olívaolajat esznek
  •  Makrobiotikus - a jin-jang elvén alapuló gabonacentrikus diéta. Alapvetően vegetárius táplálkozást hirdet, de néhány százalékban állati eredetű termékek fogyasztását sem tiltja kifejezetten.  Erősen hangsúlyozza az élelmiszerek bio és natúr jelleget, valamint a helyben termelt nyersanyagokat.
  • Natúr konyha - tartósító-, és mesterséges adalékanyagoktól mentes, növény védőszerek nélkül termesztett élelmianyagok
  • Reform étrend - szemivegetarianus, csökkentett állati fehérje és természetes anyagok használata.

 

Veszélyek

Nézzük meg röviden milyen buktatói lehetnek a nagyon szigorú irányzatnak, a nem szakszerűen összeállított étrendnek, illetve a felszínesen, divatirányzatként kezelt és folytatott táplálkozásnak. A leggyakoribb veszély a nem megfelelő minőségű fehérjebevitel, vas, B12  és Ca hiány.

            Az állati fehérjeforrásokkal visszük be azokat az építőköveinket (aminosavakat), amelyeket a szervezetünk nem tud előállítani és csak étkezéssel vagy kiegészítő készítményekkel lehetséges. A lakto illetve ovo-lakto valamint a szemivegetáriánusok esetében a megfelelő fehérjeminőséggel és mennyiséggel nem szokott gond lenni. Aki nem ezt az irányzatot követi csak szakember segítségével vagy jól összeállított étrenddel fogjon bele. A növények megfelelő párosításával, változatos felhasználásával a vegán típusú étrend is összeállítható úgy, hogy a szükséges esszenciális aminosav bevitel egy időben és megfelelő arányban kerüljön a szervezetbe.

            Csontritkulás: A legfontosabb kalcium forrást a tej- és tejtermékek jelentik. Az ezen élelmiszereket, nyersanyagokat nem tartalmazó étrendet követők között gyakori a csontritkulás. Sajnos a csontritkulás látható illetve fájdalmas következményei csak jóval később 10-20 vagy akár 30 év múlva jelentkeznek. Ezért nem helytálló, ha valaki azzal védekezik: már 3 éve nem eszem, iszom tejtermékeket még sincs semmi bajom.

            Vas: A vas a hemoglobin fontos alkotórésze, amely megköti az oxigént, és így annak szállításában nélkülözhetetlen. A vas az állati eredetű élelmiszerekből sokkal jobban (20-30%) felszívódik, mint a növényi eredetű (1-3%) élelmiszerekből. Vashiány esetén nemcsak vérszegénység lép fel, hanem egy éves életkorig a gyermek értelmi fejlődésében, működésében is maradandó károsodás alakulhat ki.

            Mindezek után elmondható, hogy önmagában a hús elhagyása nem fogyaszt. A helyesen megválasztott életmód, amelynek része az egészséges táplálkozás, vagy a vegetáriánizmus bizonyos irányzatai  elérhetjük ideális testsúlyunkat és ami nagyon fontos a hozzá kapcsolódó mozgással, relaxációs technikákkal nemcsak testben, hanem lélekben is egészségesebbek leszünk. Még egy nem elhanyagolható tényező: az egészséges táplálkozásnak sem része a napi több szelt hús elfogyasztása.

                                                                                                         

Erdélyi Alíz

Dietetikus, a TESZ Alapítvány szakértője


Forrás: Fittség.hu



Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.