Menü

2005.06.02.     Hozzászólás 0

A Wellness Konferencia gondolatai

2005. április 15-én rendezték meg a TF-en az I. Wellness Konferenciát, melynek fő témája a mozgás fontossága és az egészséges életmód volt. Legnagyobb sajnálatunkra a színvonalas előadásokat és a wellness, mint sportág bemutatását csak szerény számú látogató kísérte figyelemmel. Azok számára, akik nem voltak jelen, kimazsoláztuk a legfontosabb gondolatokat, amelyek elhangoztak a konferencia előadóitól:


AZ ELHÍZÁS
A három legjelentősebb dolog a mai világban, ami halálhoz vezethet: a dohányzás, az alkohol és az elhízás. Komoly probléma, hogy amíg a világ kezd hízni (minden harmadik ember kövér Magyarországon, Európában és Amerikában), addig a divatlapokon mintának megadott hölgyeknél a Body Mass Index (testtömeg index) folyamatosan csökken, és egészségtelen testalkatú hölgyeket adnak meg mintául. Az elhízás nem csak esztétikai probléma, hanem számos betegség eredője is. Ezek közül is a legnagyobb probléma az inzulin rezisztencia, amikor az elhízott embereknél a normál mennyiségű inzulin segítségével már nem tudják felvenni az izomsejtek, illetve a zsírsejtek a cukrot, és előbb-utóbb kialakul a cukorbetegség. Ez a betegség ezelőtt 20-25 évvel csak negyven év fölött jelentkezett, de ma már nem egy olyan család van, ahol kezelik a nagymamát és az unokáját is az elhízással járó cukorbetegséggel. Tragikus, hogy Magyarországon már 5 éves gyereket is találtak ilyen típusú cukorbetegséggel! Az egészségügyben az elhízás miatti betegségek közül a legtöbbet a cukorbetegek kezelésére kell fordítani. (Milyen érdekes lenne, ha ezt a pénzt sportpályák építésére lehetne fordítani – a szerkesztő megjegyzése.)
TUDATOS TÁPLÁLKOZÁS
Mi a megoldás az elhízással szemben? Megfelelő energiamennyiséget kell bevinni a szervezetbe; se nem többet, se nem kevesebbet. Az ideális testsúlyt meg kell határozni. A csinos hölgyeknél is előfordul, hogy belenéznek a tükörbe, és kövérebbnek látják magukat a valósnál, így aztán fogyókúrába kezdenek. Az elhízott betegek a „Mikor tetszett elkezdeni hízni?” kérdésre gyakran válaszolják, hogy „amikor elkezdtem fogyókúrázni”. Ez valóban így van, mert elkezd koplalni és lefogy 3 kilót, de utána visszaszed 5-öt, és szépen elhízik. Az elhízást meg kell előzni a tápanyagok megfelelő bevitelével (szénhidrátok, vitaminok, ásványi anyagok, stb.) és a vízfogyasztással, ugyanis az is fontos, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű vizet igyunk. Meg kell nézni, hogy mit fogyasztunk, mennyit és miből. Az élelmiszerekkel olyan vegyi anyagokat is a szervezetünkbe juttatunk, amelyekre nincs semmi szükségünk. Fontos mindig megnézni, hogy mi van az adott táplálékban. Tele van aromával, színezőanyaggal, stabilizátorral, ízjavítóval és ízfokozóval. Ez utóbbi a legnagyobb csábító erő, majdnem olyan, mintha egy kis kábítószert tennének hozzá. Rászoktatnak az adott termékre, hiányérzetet keltenek a táplálék iránt. A megoldás a tudatos táplálkozás, megfelelő tápanyag válogatás, és a megfelelő mennyiség bevitele önkorlátozással. Csak annyi tápanyagot vigyünk be, amennyire szükségünk van, és tegyük mellé a fizikai aktivitást, amellyel megőrizhetjük az egészségünket. VITAMINFOGYASZTÁS
Vitaminoknál, amit fontos tudni, hogy kis koncentrációban hatékonyak, tehát nem kell kilószámra szedni. A hiánypótlás után már nem javítja tovább a teljesítményt. Vitaminból általában többre van szükségünk, mint amit a táplálékkal magunkhoz veszünk, ennek oka, hogy korunkban az oxidatív stressz megnövekedett. Ma már nincsen klasszikus vitaminhiány állapot, azaz hiánybetegségek nincsenek, de a vitaminhiány következtében nem optimális a teljesítményünk. Amint növeljük a vitamin bevitelét, nő a teljesítményünk is, de figyelni kell arra is, hogy ha túl sok vitamint fogyasztunk, akkor a teljesítmény csökkenésével is számolni kell. Célszerű mesterséges vitaminokat bevinni, mert ha természetes tápanyagokkal visszük be, akkor egyéb szennyeződéseket is magunkhoz veszünk. Megadózisokat nem érdemes bevenni, mert a zsírban oldódó vitaminok mellett a vízben oldódóknál is előfordulhatnak túladagolásos tünetek.
A MOZGÁSHIÁNY ÖL
A modern civilizációjú országokban 50% fölött van a szív- és vérkeringési rendszer a halálozási statisztikákban, azaz többen halnak meg szív- és vérkeringési okokból, mint az összes többiből. Ennek sok oka van, elsősorban a magas vérnyomás és a szívinfarktus. Ezeknek jelentős részben a mozgásszegény életmód az oka. A statisztikák alapján a mozgásszegény életmódot folytatóknál másfélszer nagyobb a magas vérnyomás veszélye, mint az aktívaknál. A szívinfarktuson átesett betegekkel kitöltenek egy kérdőívet, melyen megkérdezik, hogy túlterhelt volt-e, dohányzik-e, dagadt-e, ideges-e, feszült-e, sportol-e, stb.? Amikor ezeket feldolgozták, akkor kiderült, hogy a legnagyobb százalékban a mozgásszegény életmód volt a szívinfarktus kiváltó oka. Ezek szerint szinte ki lehet jelenteni, hogy nagyobb a veszélye a mozgásszegény életmódnak, mint a dohányzásnak. Persze emiatt még senki se gyújtson rá :-)!
AZ ÉRRENDSZER FEJLETTSÉGE
Kísérletek és vizsgálatok kimutatták, hogy a mozgás hatására sűrűbb koszorúér hálózat fejlődik ki, azonban ez csak a fiatal egyedeknél fejlődik ki. Idősebb korban végzett edzéssel már nem fejlődik az érhálózat. Ennek megfelelően a fiatalkori állóképességi munkának az egész életünk szempontjából óriási jelentősége van, tehát fiatal korban lehet megalapozni igazán az egészségünket.
PULZUSZÁM – A SZÍV PIHENÉSE
Az edzettebb embereknek alacsonyabb a pulzusszáma. Életünk során szinte folyamatosan munkát végzünk (felmegyünk az emeletre, idegeskedünk, stb.). A munka végzése során az edzettebb embereknek lassabban emelkedik meg a pulzusszáma. A terhelés növelésével az edzetlen és az edzett emberek között óriási különbség van a pulzusszámban. A szív működésének két fázisa van: összehúzódás és elernyedés. Az összehúzódás azonos időtartama alatt megy végbe, azonban az elernyedés az edzett embereknél hosszabb ideig tart, így a szív hosszabb ideig tud pihenni. A szív edzettségét a dinamikus mozgás segíti elő, így a fitnesztermek látogatóinak a nagy súlyok megmozgatása mellett állóképességi munkát is végezniük kell. Tehát az egészségünk szempontjából nagyon fontos, hogy az edzés jelentős része dinamikus mozgásból álljon.
AZ EDZETTSÉGI SZINT ÉS A RÁK
Statisztikák kimutatták, hogy jelentős mértekben csökken a halálozási arány az egyes korosztályoknál az edzettségi szint növekedésével. A szív- és érrendszeri betegségeknél, sőt a rák esetében is óriási különbségek vannak a halálozási arányban a különböző fittségi szintű embereknél. Ugye nagyon jó lenne, ha lehetne egy olyan gyógyszert mondani, amely 20%-kal csökkenti a rák előfordulásának esélyét? Itt van a kezünkben! A mozgás, csak nem használjuk. Ahogy nő a maximális oxigénfelvétel, úgy csökken a rák előfordulása, és az ezzel kapcsolatos halálozási arányszám. Egyes rákfajtáknál megdöbbentő a mozgás preventív hatása, amely akár 50%. De vajon, hogyan lehet az, hogy a mozgás ilyen mértékben csökkentheti a rák előfordulásának arányát. Minél intenzívebb a mozgás, annál erősebb a preventív hatás (persze, csak egy bizonyos határig). Tehát nem csak arról szól a dolog, hogy na sétáljunk egyet, hanem ha sétáltunk, akkor utána majd kocogjunk is egyet, és végül fussunk is egyet, mert az aktivitással a preventív hatás is fokozódik. Egérkisérlettel is kimutatták, hogy a rák ellenszere lehet a mozgás. Egereknek rákos sejteket adtak be, majd egyes egyedeket futószalagon edzettek. A kísérlet végére a nem edzett egerek elpusztultak, míg az edzésben lévő egyedeknél csupán fele akkora nagyságúra nőtt a tumor. Tehát csak akkor kezdtek el edzeni az állatok, amikor már megkapták a rákos sejteket, de még így is visszafogta a mozgás a tumor kialakulását 50%-kal. Ez azért fontos, hiszen minél kisebb a tumor, annál könnyebb kezelni. Ha a DNS sérül, akkor később mutálódhat, amely hozzájárulhat a rák kialakulásához. A szervezet kifejlesztett különböző rendszereket arra, hogy az ilyen DNS sérüléseket javítsa. Jön egy enzim, ami ezt a sérülést kivágja, és így javítódnak a sérülések. Egérkisérleteknél idős és fiatal egyedeket egyformán edzettek. A tüdőkapacitás, az edzettségi szint mindkét korosztálynál javult. Majd megvizsgálták, hogy a DNS mennyire sérült. Az idős és nem mozgó egyedeknél a DNS sérülés nagyság nőtt. Az öreg és edzett csoportnál ez nem történt meg. Kevesebb lett a DNS sérülés, és ezért lett maga a mozgás preventív, mert csökkenti a DNS sérülés nagyságát. Lehet, hogy ezért csökkenti a rák előfordulását. Aki edzett, annak a DNS-e sokkan nagyobb biztonságban van. Véd a támadásokkal szemben, ami jó hír, hiszen a DNS tárolja az információt. Aki rendszeresen edz, az nagyobb biztonságban van.
A MOZGÁS ÉS AZ AGY
A mozgás központi idegrendszerre gyakorolt hatása. Öregedés hatására az agyban a fehérjék sérülése nőtt, és a fehérjék sérülésének nagyságát a rendszeres mozgás visszafogta. Ha nő a sérülés nagysága az állat együtt butul vele. Ahogy öregszünk kedvezőtlen folyamatok játszódnak le a központi idegrendszerben, többet felejtünk, rosszabb a memóriánk. Ez együtt jár biokémiai változásokkal, amelyek együtt járnak a fehérjék sérülésével. Patkányokon sikerült bebizonyítani, hogy ezt rendszeres edzéssel lehet csökkenteni. A korfüggő csökkenést a memóriában és a tanulási folyamatban megelőzhetjük a rendszeres mozgással, tehát szellemileg frissek maradhatunk, ha mozgunk. Egy kísérletben ugyan azt a feladatot adták fel aktív mozgást rendszeresen végzőknek és nem mozgógknak, amelynél kiderült, hogy akik fizikailag aktívak voltak, azoknak az agyuknak nagyobb része aktivizálódott, és sikeresebben is oldották meg a feladatot. Idős embereket, akik korábban nem mozogtak aktívan, elkezdtek edzeni, és fél év után ugyanazt a feladatot már hatékonyabban oldották meg. A mozgás tehát az esztétikus izomzat kialakítása mellett a központi idegrendszerre is fantasztikus hatással van. Most már kezdjük érteni mindennek a biomechanikáját, ami nagyon fontos. A rendszeres mozgás csökkenti az öregedéssel összefüggő betegségek előfordulásának kockázatát, azaz rendkívül hatékony elixír.
Forrás: www.ifbb.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.