Menü

2006.01.05.     Hozzászólás 0

A káposzta a téli legfontosabb vitaminforrásunk

A tél egyik legértékesebb konyhakerti növénye a - talán legrégebben termesztett, s amúgy egész évben kapható - káposzta. Bár a téli hónapokban szűkül a zöldfélék választéka, de az egészséges táplálkozás alapjait jelentők ilyenkor is megtalálhatók.
A káposztafélék családjának legismertebb tagjai: a fejes káposzta, a lilakáposzta, a kelkáposzta. Közéjük tartozik a kelbimbó, a kínai kel, sőt a karfiol is. Magyarországon még a savanyú káposzta is idesorolható!



A káposztát valaha minden betegség gyógyszerének tartották. "Égi ajándéknak", "szegények orvosának" nevezték. Ma inkább a karcsúsító diétákban népszerű, a magas rost- és alacsony szénhidráttartalma miatt, holott gyógyhatásait is kihasználhatnánk.
Egyes adatok szerint már a kőkorszakban ismerték. Egyiptomban, Athénben a rabszolgáknak adták, egészségük megóvására (esetükben értéknek tekintették a jó fizikai állapotot) a napi fokhagymaadag kiegészítésére. A rómaiak gyógyszerként használták. A középkorban elsősorban a kolostorokban termesztették. Magyarországon a XII. században vált általánosan ismertté és a XV. századtól már nagy mennyiségben termesztették szántóföldön.
Víztartalmával, ballasztanyagával megtölti a gyomrot, s anélkül idézi elő a jóllakottság érzését, hogy a szervezetbe sok energiát juttatna. 100 grammja 22 kalóriát tartalmaz, ezért mindenkinek ajánlható, aki - éhezés nélkül - fogyni akar.
Kiemelkedő mennyiségben tartalmaz C-vitamint, minden 100 grammjában 40-50 milligrammnyit. (A napi szükséglet 60 mg. Megközelítőleg a citrusfélék C-vitamin tartalmával azonos.)
Kiemelkedő a mangán-, szelén-, kalcium-, cink-, kálium- és kéntartalma. A B12 kivételével mindegyik B-vitamint kielégítő mennyiségben tartalmazza. Épp ez utóbbi és a folsav miatt, jó hatású stressz esetén, sőt, úgy vélik a szakemberek, hogy hangulatjavító. Van benne még U-, K- és E-vitamin, béta-karotin. . A káposztában lévő bioflavonoidok és az antioxidáns hatású A-, C- és E-vitaminok lassítják az öregedést. Elég magas a vastartalma, ám növényekből a vas nem tud olyan mértékben felszívódni, mint például a húsokból, a májból.
Hatásai:
- Hasznos lehet a fáradékonyság ellen, fokozza a szellemi frissességet és javítja a koncentrálóképességet.
- Aktiválja a vérképzést, a sejtek oxigénellátását, fokozza a sejtnövekedést, erősíti a kötőszöveteket.
- A hajat fényessé, a bőrt rugalmassá teszi.
- Segíti a vízleadást, salaktalanít és szünteti a székrekedést, növeli az életerőt.
- Eerősíti az immunrendszert.
- A nagy mennyiségű antioxidáns-tartalma alapján, folyamatos fogyasztás esetén, rákmegelőző hatású lehet.
Külön kell szólni a savanyú káposzta értékeiről. C-vitamin tartalma két-háromszor nagyobb a káposztáénál, igazi vitaminbomba.
Forrás: Fittség.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.