Menü

2006.11.06.     Hozzászólás 0

www.buvarinfo.hu

Roncsmerülések szabadtüdővel Eilatban

Izraelben egy búvárnak leginkább a Vörös-tenger érdekes. Bár hallottam néhány barlangról Tel Avivtól északra, de a Földközi-tenger nem annyira szép és nem kínál annyi látnivalót, mint a Vörös. E tengeri partszakasza Izraelnek csak kb. 20-30 km hosszúságú, de a nemzeti korallrezervátum és néhány roncs miatt mégis szép merüléseket lehet itt végrehajtani.


A merülőhelyek közül elsősorban az ún. Satil nevű roncsot emelem ki. Ez egy rakétanaszád roncsa, amelyet Eilat déli strandja (körülbelül a Reef szálloda elött) süllyesztettek el a búvárok számára. A szálloda tulajdonosa korábban magas tisztséget töltött be az izraeli haditengerészetnél, és ráadásul maga is kedveli a búvárkodást, mely eredményeként jöhetett létre ez a nagyszerű merülőhely. A roncsot a merülésekre előkészítették: leszerelték az elakadás-veszélyt jelentő szerelvényeket, a belső tereket kiürítették, hogy megkönnyítsék e területek bejárását. Természetesen a hajót az elsüllyesztés előtt a környezetvédelmi előírások szempontja szerint is megtisztították, így ma már sok halnak, vízinövénynek és rákoknak is otthont ad.
 
A körülbelül 50 méter hosszú roncs a parttól alig száz méterre, a 24 méter mély tengerfenéken fekszik, normál állásban, a hajófenéken állva. A hajó fedélzete kb. 20 méteres mélységben van. A felszíni jelzőbójától egy kötél vezet a hajó orrához. A készülékes merüléseket vagy közvetlenül a partról hajtják végre – a part és a hajó közti részen szép kis koralltömbök vannak a fenéken –, vagy pedig a felszínen a búvárok beúsznak és a bója kötele mellett süllyednek le a roncshoz.

A hajó első harmadánál eredetileg egy lövegtorony volt, amit eltávolítottak, így most egy kb. 3,5 méter átmérőjű kör alakú nyílás tátong, utat mutatva a hajó belsejébe. A nyíláson belül egy körkorlátot is elhelyeztek, amiben a búvárok megkapaszkodhatnak és így könnyebben juthatnak a hajó belsejébe. A hajdani lövegtorony helye mögött pár méterrel található a hajóhíd, amiben még a kormánykereket is meghagyták, ami nagyszerű fotótéma. A hajóhíd felépítményébe a készülékes búvároknak az ajtón keresztül is bejuthatnak, én készülék nélkül át tudtam úszni az ablakokon is (ezek kb. 40 cm × 45 cm méretűek). A hajóhíd mögött néhány korlát és közlekedő rész után a hajótorony következik, amely kb. 11 m mélységig nyújtózkodik a felszín irányába. Jellegzetes formájával és a rajta megtelepedett tengeri élővilággal igen szép látvány. A hajóhíd mögött néhány méterrel, a taton két nagy négyzet alakú nyílás vezet a hajó belsejébe. A két belső teret egy fal választja el, amelyen egy ajtón keresztül lehet átúszni. Érdekes volt, amikor a kb. 21 méter mélyen elhelyezkedő térből, az ajtón átúszva kiemelkedtem, néhány búvár nem kis meglepetésére. Miután intettem nekik egy OK-t, felajánlották az oktopuszukat, de én nem éltem vele. A hajó tatja is érdekes: itt egy nagy reflektor, valamint néhány egyéb szerelvény található.
Egy másik hajóroncsot is felkerestünk a helyi freediverek-kel. Ez egy kisebb hajó – szintén ki van bójázva –, amelyik 31 métereses mélységben nyugszik a fenéken.

Eilatban rengeteg búvárbázis van, egy 500 méteres szakaszon kb. 10-et számoltam össze. (A másik roncs is ezen a partszakaszon van.) Az itt lévő bázisokon lehet érdeklődni a roncsokkal kapcsolatban.
(Járay Szabolcs - AIDA Hungary)
Búvárinfó, 2005. november

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.