Menü

2007.01.05.     Hozzászólás 0

www.divecenter.hu

Minden évre új roncs

Egy kedvtelési búvár, Dr Harry Wong kitalálta, mihez kezdjen a Navy a kiszuperált hajóival: süllyessze el őket mesterséges zátonynak.
A férfi az elnöke a kalifornai Ships 2 Reefs (Hajókból zátonyt) elnevezésű szervezetnek, melynek tagjai a "20 év, 20 hajó" célkitűzést szeretnék megvalósítani a kaliforniai partoknál.

Ha az elképzelés valóra válik, olyan hihetetlen tengeri élővilágot vonzana a víz alatti "játszótér", hogy még Cousteau kapitány is irigykedne.

Bár az ötlet bolondosnak tűnik, Harry Wong teljesen komolyan gondolja. Már fel is ajánlottak neki egy elsüllyesztendő tengeralattjárót, a USS Sailfisht, most már csak az állam előírásaival összhangban végre kell hajtani a feladatot. Ki is választották Észak-Kaliforniában azt a tíz helyett, ahol az első hajók nyugszanak majd: egy lesz Monterey Bay-nél, négy jut Fort Bragg közelébe, három Eurekához és kettő San Luis Obispóhoz. Az ökturizmus gazdasági előnyeiben bízó Eureka már fel is ajánlott Wongéknak két halászhajót, amit 2008 tavaszán szeretnének elsülyeszteni.

Persze addig még van mit dolgozni, elsősorban a pénzt kell előteremteni és a majdnem tucatnyi engedélyt kell megszerezni. A mesterséges zátonyok sorának megteremtéséhez ugyanis öt év és kétmillió dollár kell, hiszen a hajókat le kell szerelni, meg kell tisztítani, fel kell készíteni és el kell süllyeszteni. Bár ijesztően hangzik, volt már, akinek sikerült. A San Diegónál nyugvó Yukon romboló 2001-es elsüllyesztéséhez 11 különböző állami intézménytől szereztek be jóváhagyást.

Harry Wong már 1974 óta búvárkodik Kaliforniában és máshol. Így jött rá, hogy a hajóroncsok közelében milyen pezsgő az élet a karib térségben, és arra gondolt, a mesterséges zátonyok a hazai vizeknek is jót tennének, ahol folyamatosan csökken a halak száma. Ráadásul ezek a hajók sok búvárt vonzanának Kaliforniába. A haditengerészet és a US Maritime Administration pozitívan reagált az ötletre. Csak a Maritime Administration 125 szolgálatból kivont hajóval rendelkezik, ami mehetne a roncstelepre, tehát alapanyag lenne bőven. ők egyébként több hajóelsüllyesztésben közreműködnek most is, például Floridában.

A környezetvédők közül sokan viszont egyáltalán nem lelkesek a programtól. Van, aki szerint nem a roncsokhoz van köze a halak számának, hanem a túlhalászáshoz. Sőt, állítják, éppenséggel még rossz is lehet hosszú távon, hiszen ha a roncs vonzza a halakat, többen lesznek egy kis körzetben, a halászok is oda fognak járni a jó fogás reményében. Ráadásul azt is fontosnak gondolják, hogy az elsüllyesztett roncson ne legyenek szennyezők, a helyzete legyen stabil, ne legyen káros hatással a tengerre. A hadihajók ugyanis számtalan természetkárosító anyagot bocsájthatnának ki, a festékektől kezdve a nehézfémekig.

A törvények valamelyest mégis Wongot segítik. Amióta az USA-ban nem engedélyezett a számtalan káros anyagot tartalmazó roncsok exportja fejlődő országokba, több tucat hajó rozsdásodik az újrafeldolgozásra várva. Egy vizsgálat szerint pedig a roncsként való elsüllyesztés kifejezetten környezetbarát- feltéve, hogy ha mindent eltávolítanak a hajóról. Harry Wong tehát már ki is szemelte a céljainak megfelelő hajókat. A tulajdonos hivatal nem ellenzi az elsüllyesztést, viszont leszögezték: pénzt nem adnak hozzá. Így aztán folyik a gyűjtés, az egyezkedés, ki tud munkával hozzájárulni a tisztításhoz, mint például a hónapokig késleltetett Oriskany program esetén történt, és Wong szeretné, ha az érdekelt cégek, szállodák is adományoznának pénzt. Mint elmondta, pontosan senki nem tudná megmondani, mit kell még megtenni a cél érdekében. De van egy elképzelés, amit szeretnének valóra váltani.

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.