Menü

2007.02.01.     Hozzászólás 0

www.buvarinfo.hu

Jordánia búvárszemmel!

Egy csütörtöki nap, késő este indult a charter gép Jordánia tengerparti városába, Aqabába. Nagy várakozással néztünk az elkövetkezendő egy hét elébe, amelyet pihenéssel, merülésekkel akartunk eltölteni. Az út előtt rengeteg információt gyűjtöttünk be, Aqabát megjárt ismerősöktől, internetről, útikönyvekből. Már előre tudtuk, hogy kb. 6 búvárbázis van, taxival érdemes utazni, enni szinte bárhol lehet és csapvizet csak székrekedés esetén ajánlatos inni.

A repülőút során szinte minden olyan dologgal találkoztunk, ami sajnos a charter járatok velejárója. A hajnali órákban érkeztünk meg, kellemes meleg szél fogadott bennünket a repülőből kiszállva, mely azonnal feledtette velünk a kellemetlenségeket. Hamarosan elfoglaltuk a szállodai szobánkat, majd lepihentünk. A délelőtti órákban volt az utazási iroda tájékoztatója, amely számunkra hasznos információval nem szolgált. Mind összesen 1 búvárbázist említettek, a ROYAL DIVING CENTER-t (amely egyébként szép és rendezett tengerparti bázis, bár túl sokan vannak), ahol idézem: „lehet pipát, szemüveget és talpat bérelni”. Kérdésemre, hogy egyéb merülési lehetőség (légzőkészülékkel) van-e, csak annyi választ kaptam: „Fogalmam sincs, érdeklődj a bázison!”. Köszi Nóri a felvilágosítást, még szerencse, hogy az árban benne van a telepített idegenvezető, akitől hasznos infót gyűjthetünk be! Nem estünk kétségbe, napközben kinéztünk a „Magyar strandra”, amelyet a külön erre a célra rendszeresített „STRAND BUSZ” feliratú járművel közelítettünk meg. A strandon eltöltött pihenőnk után késő délután már nem bírtuk tovább, elindultunk felfedezőbe! Találtunk másik tengerparton levő bázist is az AQUAMARINA DIVING CENTER-t, ahonnan hajós merüléseket lehet végrehajtani, már ha éppen ráérnek, kedvük van és van elég merülő (legalább 8 fő). Ekkor még nem tudtuk, hogy ugyan oda visznek, mint ha partról merülnénk. A többiek bent a városban találhatóak, általában lakóházak alsó szintjén, de a tengerpart közelében. Egyik benti helyen a SEASTAR WATERSPORT bázisáról „busszal” visznek ki merülni, de a szerkezet nem győzött meg bennünket, hogy valóban kibírja az oda és visszavezető – úgy 15 perces – utat.

Végül rátaláltunk arra a bázisra, amelyiknél az 1 hetünket eltöltöttük, ez pedig a RED SEA DIVE CENTRE. A teljesség kedvéért megemlítem még a maradék két bázis nevét is: ARAB DIVERS, AQABA INTERNA-TIONAL DIVE CENTER.

Amikor beléptünk egy fiatalember (Amar ejtsd: Ámör) fogadott bennünket barátságosan. Majd azonnal felhívta a bázis vezetőjét Mohammed Momany-t, akivel telefonon megbeszéltünk, hogy másnap találkozunk itt. Reggel alig vártuk a találkozót, azt mondják az első benyomás meghatározó és befolyásolja a későbbi döntésünket. Ez tökéletesen így volt ebben az esetben is, ezért maradtunk itt. Szinte kizárólag itt éreztünk családias hangulatot, amelyről a belső légkör is tanúskodott. Itt nem azzal találtuk magunkat szembe, hogy belecsöppentünk egy gépezetbe, ahol csak ezeket a kérdéseket ismerik: Hányan vannak? – Kinek nincs felszerelése? – Mennyit akarnak merülni összesen?…stb.

Amikor beléptünk egy sugárzó tekintetű, életvidám emberrel álltunk szemben, aki őszinte barátsággal fogadott bennünket. Több mint 1 órát beszélgettünk vele és nagyon sok mindent tudtunk meg róla, róluk. Többek között, hogy a Jordán Király hadseregében szolgált, mint búvár közel 25 éven át, illetve, hogy a búvárbázisok vezetőinek jó részét ö tanította saját PADI búvárbázisán, egyébként CMAS 3?-os búvároktató is. Fia a 24 éves Abdullah M. Al-Momany segít neki, aki a Jordán egyetemen is dolgozik és szintén búvároktató. Két merülésvezetője, az örökmozgó leülni képtelen, végtelenül kedves Ahmed és Hasan, aki arab tánctudásáról híres és mindig mosolyog. Õk foglalkoztak velünk egész héten, nagyon barátságos csapat. Náluk lehetőség nyílik normális busszal parti merülésre és a kényelmes hajós merülésre egyaránt.

És most a lényeg, a merülések! Jordániának 26 km-es partszakasza van, amely az izraeli határtól a szaudi határig tart. Kezdődik a királyi rezidenciával, mely közel akkora, mint az azt követő szállodasor tengerpartja együttvéve, aztán a szabad strandok, hajókikötők, egy szakasz védett part a hajóktól és a búvároktól, amely az egyetem fennhatósága alatt áll, és végül az utolsó szakaszon vannak a merülőhelyek. Mint említettem a búvárbázisok a városban vannak, így a merülőhelyeket hajóval vagy bázisbusszal lehet megközelíteni. Én az utóbbit javaslom, mert a hajós és a parti merülés között 2 különbség van. Az egyik, amivel megközelítem, a másik az ára. A helyszín mind a két esetben ugyanaz.

Apropó árak! A bázisok árai, ha minimálisan is, de eltérnek egymástól. Egy hajós merülés 24 $ körül mozog, a parti, azaz buszos merülések 20-27 $, függően a merülések számától és az egyéb szolgáltatásoktól (pl. üdítő ital, gyümölcs, ebéd a merülések között). Az éjszakai merülés általában a nappali árának a duplája. A felszerelés bérlés napi díja 35 $, szintén merülésszámtól függően. A merülőelyek száma több mint 20, ezek közül ajánlok néhányat a teljesség igénye nélkül.

Az egyik legsűrűbben látogatott hely a „CEDAR PRIDE” 6000 tonnás közel 80 méter hosszú nemzetközi szállítóhajó roncsa. Ezt a Jordán Király 18 évvel ezelőtt 1985-ben süllyesztette el katonáival a búvárok számára. Az érdekessége, hogy két nagy korallszirtre van lefektetve úgy, hogy át lehessen úszni alatta. A hajó legmélyebb pontja 26 méteren található, a legmagasabb pontja kb.10 méteren, amit a felszínről is látni lehet. A bal oldalára fektették a parttal párhuzamosan, nagyjából vízszintesen, így amikor megközelítjük, először a hajó aljával találkozunk. A roncs és környéke tele van szürke murénával, gyönyörű korallokkal és hatalmas óriáskagylókkal.

A másik közkedvelt merülőhely a JAPÁNKERT, amely változatos és színes élővilága miatt kapta ezt a nevet. 10-30 méteres mélységben rengeteg különféle kemény- és lágykorallal, hatalmas gorgóniákkal és sok gyönyörű halfajjal találkozhatunk.

Hasonlóan gazdag élővilág található a GORGONIA I-nél, amely 16 méteres mélységben egy hatalmas ember nagyságú legyező formájú gorgóniáról kapta a nevét. A környezetében számtalan toronyszikla nyújt menedéket a halfajoknak és mindezt szebbnél szebb korall veszi körül. Megemlíteném még a „Tankot”, amely a GORGONIA II. déli részén található kb. 6 méteres mélységben. A tank közvetlen közelében a homokon kívül nem nagyon található más, bár ott találkoztunk teknőssel.

Általánosan elmondható az összes merülőhelyről, hogy az élővilága szép, változatos, igaz a nagyobb halakhoz szerencse is kell. A helyiek szerint előfordul óriás cetcápa, delfin, pörölycápa, szürke szirtcápa, barrakuda, kisebb nagyobb ráják és még sok minden, aminek sajnos mi csak egy részével találkozhattunk.

Mi ugyan a merülés miatt mentünk Aqabába, szakítottunk időt más irányú elfoglaltságra is. Javaslom mindenkinek, hogy a közeli nevezetességeket ne hagyja ki. A sok víz után például jól esett a sivatagi kaland, a vízmentes Wadi-rum-ban a beduinok földjén, ahol a naplemente és a csillagos ég világra szóló. Valamint a merülések között egy napos pihenőnk alkalmával megnéztük Petra, az ősi város romjait. Néhány jó tanács a kirándulásokhoz: vizet mindig célszerű magunkkal vinni (mi minden túrára az egy üveg jeges ásványvízen kívül – melyet a hotelszobában lévő hűtőben fagyasztottunk le –, még legalább 2 üveggel fogyasztottunk). A sivatagi túra előtt nem célszerű enni, mivel a házigazdák, a beduinok igazán remek szakácsok. Valamint Petrába a javasolt túraidőpont reggel 7 és 11.30 között és/vagy délután 4-töl záróráig (mi természetesen déltől 4-ig voltunk, amikor a lehető legmelegebb van), így elkerülhető a hőguta.

Esténként érdemes bemenni a városba, csak úgy szórakozásképpen, sétálgatni és enni. Igazán elbűvölő a nyüzsgő éjszakai életük: a boltokból kikiabáló árusokkal és a népes, hangos vendéglátóhelyekkel.

Összefoglalva, lenyűgözött bennünket az emberek kedvessége, segítőkészsége, hogy szívesen adnak tanácsot, vagy igazítanak útba, hogy idegen emberek kínálnak meg kávéval, miközben a buszra várunk, vagy csak egyszerűen elbeszélgetnek velünk. Kevés biztonságosabb, barátságosabb ország létezik, mint Jordánia ahova hamarosan visszatérünk!

(Sopronyi Richárd - DIVING Island Búváriskola)

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.