Menü

2006.08.28.     Hozzászólás 0

Mozgás áldott állapotban!

Régi közhely, hogy a mozgás egészséges, és sok betegség, kórállapot megelőzésének egyik legjobb eszköze. A várandósságkor az is szempont, hogyan hat a testgyakorlás a magzatra. Ha a terhességet megelõzõen intenzíven sportolt a kismama az elsõ hónapokban, nem kell feladni megszokott, jól bevált sportolási szokásait, ha csak az orvosnak nincs ellenvéleménye.
A tudomány jelenlegi álláspontja és nõgyógyászok szerint is a terhes nõ a terhesség egészen elõrehaladott állapotáig végezhet fizikai állapotának megfelelõ, nem túl megterhelõ fitness tréninget. A testedzés egy speciális kikapcsolódás, amely jó hatással van az étvágyra, kedélyállapotra és az alvásra is. A várandóság ideje alatt a rendszeres mozgás talán még fontosabb, mint egyébként. A keringés állandó kondicionálása, az edzettségi állapot megőrzése, a terhelések jobb tolerálása nagyszerű hatással van az anyára és a magzatára egyaránt.



A fogantatás felismerésekor a versenyszerűen űzött sportot fel kell függeszteni, és helyette más testmozgást célszerű választani. A versenysport ugyanis túlzott megterhelést jelent a szervezetnek, és a méh elhúzódó oxigénhiányos állapota a magzat károsodását, koraterhességben vetélést idézhet elő. A mozgás a terhesség ideje alatt jó közérzetet biztosít, szinten tartja, illetve fokozza az izmok tónusát, kiegyensúlyozott vérkeringést biztosít, felkészít a szülésre és szülés után segít alakunk visszanyerésében. A mozgás csökkenti a császármetszés elõfordulását, a gyerekkori cukorbetegséget és minden rendellenesség elõfordulásának csökkenti a valószínûségét, hiszen kisbabánk friss, oxigéndús vért kap.


Az elsõ és második trimeszterben végzett rendszeres testmozgás a koraszülés lehetõségét is csökkenti, ugyanakkor a harmadik trimeszterben jelentkezõ hátfájást is enyhíti, nem is beszélve a szülés utáni alakvisszanyerésrõl


A várandósság alatti megterhelés célja tehát nem az erőnlét próbára tétele, hanem az erőnlét szinten tartása. A mozgás létrehozza a fizikai és szellemi egyensúlyt, amely segít a szülésre való felkészülésben. Sok indokolatlan félelem formálja a köztudatot ebben a kérdésben, és tapasztalati tény, hogy a kismamák gyakran az eltúlzott veszélyek miatt teljes egészében kerülik a testedzés minden formáját.


Szerző: Szentgyörgyi Nikoletta


- Mozgásvilág -

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.